Jak zdać prawo jazdy bez stresu?

Część teoretyczną egzaminu na prawo jazdy za pierwszym razem zdaje tylko połowa kursantów, zaś praktyczną nawet mniej niż 40%. Powody są różne, oczywiście wiele osób nie ma po prostu wystarczającej wiedzy ani umiejętności technicznych, by uzyskać uprawnienia do kierowania pojazdem mechanicznym, natomiast ogrom podchodzących do egzaminu nie zdaje przez stres. Jak zdać prawo jazdy bez stresu? Przeczytaj koniecznie, zanim pójdziesz do WORD.

 

Spis treści:

 

Stres przed egzaminem na prawo jazdy – co mówią eksperci?

Czy wiesz, że stres na egzaminie prawo jazdy jest jednym z największych, jaki przeżywamy w dorosłym życiu? Porównuje się go do tego przed egzaminem maturalnym, własnym ślubem czy rozmową kwalifikacyjną w celu podjęcia pierwszej pracy zarobkowej. I chociaż specjaliści potwierdzają, że stres przed egzaminem na prawo jazdy jest zjawiskiem całkowicie normalnym, a wręcz może być mobilizujący, to w licznych przypadkach zwyczajnie paraliżuje. Okazuje się, że strach przed egzaminem na prawo jazdy jest tak duży, że uniemożliwia jego zdanie, pomimo iż kursant jest do niego właściwie przygotowany.

 

Strach przed egzaminem na prawo jazdy – dlaczego występuje w dużym natężeniu?

Naukowcy potwierdzają, że stres przed egzaminem na prawo jazdy jest obecny zawsze, a jego brak może świadczyć nawet o niedojrzałości emocjonalnej. Stres pojawia się zawsze w obliczu nieznanej, ale jakże ważnej sytuacji, a taką z całą pewnością jest egzamin na prawo jazdy.

Warto wziąć pod uwagę, że stres przed egzaminem na prawo jazdy podyktowany jest również czynnikami zewnętrznymi. Do takich zaliczyć można presję społeczną, stawanie w obliczu oceny przez osoby trzecie czy nieprzychylne nastawienie egzaminatora. Stres na egzaminie prawo jazdy wiąże się również z odpowiedzialnością na drodze – brak doświadczenia pomimo należytej wiedzy i umiejętności technicznych może obniżać poziom zachowanej ostrożności podczas jazdy.

 

Jak zdać prawo jazdy bez stresu?

Czy da się zablokować stres na egzaminie prawo jazdy? Niestety nie da się go całkowicie wykluczyć, natomiast istnieją pewne wskazówki i metody działania oraz psychicznego nastawienia, dzięki którym ten nie będzie występował w tak dużym natężeniu i stanie się czynnikiem motywującym, zamiast paraliżującym.

Przede wszystkim nie należy bać się stresu. Kursanci muszą zdać sobie sprawę, że jest on zjawiskiem powszechnym i wręcz „zdrowym”, jeśli pod uwagę weźmiemy tak ważny test. Myślenie pozytywne w tym aspekcie pozwoli opanować strach przed egzaminem na prawo jazdy.

Udaje się zwalczać stres przed egzaminem na prawo jazdy poprzez odpowiednie przygotowanie techniczne. Pewność zdobytej wiedzy oraz należytego przejścia kursu pozwala nie tylko oswoić się z pojazdem mechanicznym, ale również rozmaitymi sytuacjami na drodze. Jednocześnie trzeba zdać sobie sprawę, że osoba, która zdaje egzamin na prawo jazdy, nie jest doświadczonym kierowcą i pomyłki mogą wystąpić. Nad wyraz duże ambicje są tak samo szkodliwe jak sam stres. Lepiej przyjąć dewizę „świat się nie zawali”, aniżeli tracić motywację. Przecież do egzaminu na prawo jazdy można podejść po raz kolejny. Co więcej, kursant, który przynajmniej raz zdawał już egzamin teoretyczny bądź praktyczny, wykazuje najczęściej niższy poziom stresu – wie, czego może się spodziewać.

Jak opanować stres przed egzaminem? Można zastosować praktyczne wskazówki, dzięki którym zdający do egzaminu będzie mógł myśleć już tylko o prawidłowym kierowaniu autem:

  • to kursant wybiera dzień i godzinę egzaminu. To ważne, by egzamin na prawo jazdy mógł być przeprowadzony wtedy, gdy zdający jest w najlepszej formie. Warto zaplanować go w czasie bez natłoku innych obowiązków, a przed samym egzaminem dobrze się zregenerować. Przynajmniej 8 godzin snu pozwoli cieszyć się właściwą aktywnością i koncentracją uwagi,
  • dzień przed egzaminem dobrze jest przygotować niezbędne dokumenty, by później nie zaprzątać sobie nimi głowy. Konieczne jest zabranie dowodu osobistego lub paszportu,
  • zawsze warto przygotować do egzaminu nie tylko swój umysł, ale i ciało. Właściwa dieta, regularne uprawianie sportu, relaksacja. Wszystkie te metody szybko „spalą” poziom negatywnego stresu.

Strach przed egzaminem na prawo jazdy będzie tym mniejszy, im lepiej przygotowany jest kursant.

Sprawdź naszą ofertę kurs na prawo jazdy kat. B u egzaminatorów!

 

Jak opanować stres przed egzaminem – zdobywanie wiedzy i umiejętności

Poziom stresu nie będzie aż tak duży, jeśli kursant zostanie do egzaminu odpowiednio przygotowany. Zasługi takiego stanu może przypisywać nie tylko sobie, ale również osobie, która uczyła go jeździć autem czy przedstawiała wiedzę teoretyczną. To dlatego tak ważne jest wybranie renomowanego ośrodka nauki jazdy. Dobrym zabiegiem przed zapisaniem się na kurs jest sprawdzenie historii działalności ośrodka szkoleniowego oraz opinii innych osób, które z jego usług korzystały. Najlepsi szkoleniowcy przedstawią wiedzę w przystępny sposób oraz nauczą profesjonalnych technik prowadzenia pojazdu mechanicznego.

Co istotne, najlepsze szkoły nauki jazdy przed zakończeniem kursu organizują tzw. egzaminy wewnętrzne. To dzięki nim kursant może poczuć się jak na prawdziwym egzaminie i sprawdzić, jak będzie on przebiegał.

Osoby, które jeszcze nie czują się na siłach, by po odbyciu kursu zapisać się na egzamin na prawo jazdy, mogą wykupić dodatkowe jazdy i taka taktyka jest jak najbardziej zalecana. Stres przed egzaminem na prawo jazdy może wzrastać, jeśli od kursu minęło już sporo czasu, wtedy też zaleca się dokupienie jazd doszkalających.

 

Nie mogę zdać prawa jazdy przez stres – prawidłowa technika oddychania

„Nie mogę zdać prawa jazdy przez stres” – takie tłumaczenia można usłyszeć najczęściej. Osoby, które przynajmniej raz podchodziły do egzaminu w WORD, z całą pewnością znają uczucie trzęsącej się nogi na sprzęgle i braku możliwości zahamowania tej reakcji. Należy zdać sobie sprawę, że każdego roku o prawo jazdy ubiega się w naszym kraju blisko 400 tysięcy osób i praktycznie u wszystkich występuje stres przed egzaminem na prawo jazdy. Czasem jest tak silny, że pojawiają się objawy fizyczne uniemożliwiające racjonalne myślenie. Szybko bijące serce i przyśpieszony oddech, to doskonale znane symptomy. Trzeba je czym prędzej zniwelować, ponieważ utrzymujące się dłuższy czas, mogą doprowadzić do zawrotów głowy, duszności, nudności, a nawet omdlenia.

Specjaliści potwierdzają, że dobrą techniką jest oddychanie przeponą oraz łapanie głębokich oddechów. Wystarczy chwila, by serce zaczęło wolniej bić, drżenie ciała ustało, a mózg został odpowiednio dotleniony.

Techniki antystresowe są różne i warto dobierać je indywidualnie wedle własnych potrzeb. Okazuje się, że pytanie „Jak zdać prawo jazdy bez stresu?” jest jednym z najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę internetową i zadawane tym, którzy posiadają już uprawnienia do kierowania pojazdem mechanicznym. Bez względu na zastosowane metody zwalczania destrukcyjnego stresu, priorytetem jest to, by zahamować jego spotęgowanie. Brak radzenia sobie ze stresem w różnych życiowych sytuacjach może przerodzić się w panikę, a ta stanowi już realne zagrożenie w sytuacji prowadzenia samochodu.

Zapisz się kursy na prawo jazdy kat. B u egzaminatorów!
Powrót